VIESTI PERILLE LYHYTVIDEOLLA

 – sillä meidän jokaisen päässä asuu pieni kultakala

Jokaisen päässä asuu pieni kultakala – lyhytvideolla viesti perille

Mitä helpommin kulutettavassa muodossa asiansa pystyy kertomaan, sitä todennäköisemmin viesti menee perille. Lyhytvideoiden suosio perustuu niiden nopeaan tempoon, konstailettomaan ulkomuotoon ja tiiviiseen ilmaisutapaan.

Jokaisen päässä asuu nimittäin pieni kultakala, joka on onnellisimmillaan, kun asian voi ymmärtää ilman ponnisteluja tai pitkäjänteistä keskittymistä. On kyseessä mikä tahansa viesti, kultakalan huomion voittaa napakasti paketoitu ja nopeasti sisäistettävä sisältö – eli lyhytvideo.

Trendit muuttuvat jatkuvasti

Lyhytvideosta on muodostunut tietynlainen sisältötyyppi. Tällä hetkellä (10/2024) sen voisi kiteyttää näin:

  • pystyformaatti
  • somekäyttöön optimoitu
  • tekstit ja tekstitykset
  • musiikki
  • nopeat trendit ja tempo
  • selkeys

Nopean trendisyklin takia muutokset ovat vauhdikkaita, ja parhaiten toimivien lyhytvideoiden speksit vanhenevat erittäin nopeasti. Siksi lyhytvideoita tekevän on osattava olla avoin ja utelias sekä päästettävä irti täydellisyyden tavoittelusta – lyhytvideoissa vauhti korjaa kauneusvirheet.

Kohderyhmä ja kanavavalikoima laajemmat kuin luuletkaan

Teinien ajanvietettä, TikTokia ja tanssivideoita, ovat ne niitäkin. Nämä kattavat kuitenkin vain murto-osan lyhytvideoiden kulutuksesta, sillä diginatiivien lyhytvideokuluttajien ikähaitari levenee jatkuvasti. Jokaisen somekanavan (kyllä, Linkkarin myös) lisäksi lyhytvideot alkavat näkyä myös muualla, jopa sisäisessä yritysviestinnässä.

On selvää, että jos lyhytvideot sisältötyyppinä jättää hyödyntämättä, markkinoinnin vinkkelistä heittää paljon potentiaalia hukkaan. Kun herää ajatus siitä, mitä haluaa sanoa, kenelle ja missä asian haluaa kertoa, jäljelle jää kysymys, miten.

Lyhytvideot sopivat erinomaisesti mm.:

  • rekrymainontaan
  • brändimarkkinointiin
  • employer branding -kampanjoihin
  • tuotteen tai palvelun esittelyyn.

 

Teksti: Senni Haapaniemi, Iida Torkko & Emma Santala

Artikkeli on yhteenveto lokakuussa 2024 pidetystä afterwork-esityksestä.

Voisitko sanoa sanottavasi tehokkaasti lyhytvideolla?

Ota yhteyttä Iidaan, niin laitetaan homma tulille.

 

iida@kindcompany.fi

puh. 040 725 9652

Tutustu muihin artikkeleihimme

    Jätä viesti niin otamme yhteyttä