EI MITÄÄN HÖTTÖÄ
RAVITSEVAN SISÄLTÖMARKKINOINNIN AINESOSAT

Asiakkaamme Moodfoodin Luomumyslin ideologia “Ei mitään höttöä. Pelkkää hyvää.” kiteyttää jotain syvempää ja sopii ohjenuoraksi moneen asiaan elämässä. Entä jos mainonta ja markkinointi olisi aina niin laadukasta ja tarkoituksenmukaista, että sitä pureskelisi mielellään?

Kaikki lähtee hyvästä tuotteesta tai palvelusta, mutta mitkä ovat ravitsevan sisältömarkkinoinnin ainesosat? Näen asian yksinkertaistettuna näin:

+ Hyvälle tuotteelle tai palvelulle on asiakaskunta.

+ Asiakkaat toivovat saavansa tarpeitaan palvelevaa sisältöä.

+ He toivovat saavansa sen ymmärrettävässä muodossa ja sopivalla hetkellä.

Markkinointisisältö on hyvää prosessoituna

Ruoassa prosessointi ei aina tarkoita hyvää, mutta markkinointisisältöä se vain parantaa. Luomme ja prosessoimme suuria määriä dataa päivittäin. Mielemme resurssit ovat rajalliset, ja ihmisen huomiosta kilpaillaan jatkuvasti. On ihmisen rajallisten resurssien kunnioittamista kertoa hyödyllinen viesti hyvin prosessoidussa muodossa.

 

Ennen kuin jaat, kysy:

Onko viesti asiakkaalle hyödyllinen ja kiinnostava?
Yksi happotesti sisällön hyödyllisyyteen on pohtia, haluaisiko katsoja tallentaa tai jakaa sisältöänne eteenpäin.

Mikä on oikea kanava tavoittaa juuri ne ihmiset, joille haluat viestin kertoa?

Missä muodossa viesti tarjoillaan, jotta informaatiota on mahdollisimman mukava pureskella?
Onko se kuva, video, infograafi vai joku muu?

Onko viestin ääni ja visuaalisuus persoonallinen?
Erottuuhan se varmasti kilpailijoista ja jää mieleen? Mallia voi ottaa, mutta vältä näyttämästä ja kuulostamasta kilpailijoiltanne.

Silmänruokaa

Visuaalisuus on mielikuvia mutta myös tietoa. Suurin osa ihmisen prosessoimasta informaatiosta on visuaalista. Ihminen myös prosessoi kuvallista informaatiota nopeammin kuin tekstiä (ei välttämättä 60 000 kertaa nopeammin, kuten monet lähteet väittävät. Tätä väitettä tukemaan ei ole tarkkaa numeerista tutkimusdataa, mutta todenmukaisempi arvaus on jotain 6–600 välillä *).

Kuvalliseen viestintään on siis järkevää panostaa. Harkittu kuvasisältö on tehokas tapa viestiä ja säästää asiakkaasi aikaa. Se on rikastuttavaa ja parhaassa tapauksessa oivaltavaa. Se on valittu kanavan ja vastaanottajan mukaisesti.

 

Mistä lähteä liikkeelle, kun haluat panostaa laadukkaaseen kuvasisältöön?

1. Mieti, missä kuvia tarvitaan ja mihin tarkoitukseen. Mitä on parempi kertoa kuvin ja mitä ei?

Usein kuvia käytetään tuomaan “jotain kivaa” tärkeän sisällön ympärille, mutta jos kuva ei tarjoa mitään lisäarvoa viestille, eikä herätä oivallusta tai haluttuja tunteita, se kannattaa jättää pois.

Vaikeasti käsitettävän informaation voi myös tarjoilla helpommin pureskeltavina infograafeina. Oivaltavalla tavalla visualisoitu tieto on kuin herkkupala tekstin lomassa.

2. Suunnittele kuvamaailman tyyli, joka sopii brändiinne ja kohderyhmillenne.

Mieti, kuinka erottaudutte kilpailijoista, ja näytä se myös kuvissa. Kuvamaailman ja tone of voicen on tärkeää puhua samaa kieltä ja tukea toisiaan.

3. Mieti toteutus ja tuotanto.

Jos kuvat ja videot ovat oleellisessa roolissa palvelunne tai tuotteenne myynnissä ja esittelyssä, on niihin erityisen tärkeää panostaa. Ammattilaisen kanssa huolella suunnitellut ja toteutetut kuvaukset (still tai video) ovat yleensä kannattava sijoitus. Ammattilainen osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja huomioida kokonaisuuksia. Katsoja kyllä huomaa eron lopputuloksessa.

 

Sanan ja kuvan yhteistyön merkitys

Ihanteellista viestin ymmärrettävyyden ja toimivuuden kannalta on, että visuaalinen ja sanallinen viestintä täydentävät toisiaan. Yhdessä ne voivat luoda tunnehermoja hivelevän kokemuksen.

Ilman laadukasta, hyvin mietittyä sanallista sisältöä kuvilla ja kauniilla visuilla ei juuri ole arvoa.

Haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa tarjota rakkaudella tehtyä, ravitsevaa mainontaa ja markkinointia. Tällä ajatuksella voi ehkä saavuttaa yhteisessä tekemisessä jonkun uuden tason.

 

* https://www.emailaudience.com/research-picture-worth-1000-words-marketing/

Teksti: Eeva Hotta

    Jätä viesti niin otamme yhteyttä