KRISTINESTAD: SAGOLIKA SEMESTERSTUNDER
Närturismen går på högvarv och allt fler upptäcker att man inte behöver åka långt för att få känslan av att vara utomlands. Konkurrensen om dessa inhemska turister är hård och städer måste därför aktivt trappa upp sin synlighet. Med avstamp i de budskap vi tagit fram för vår långvariga kund Kristinestad för deras boendemarknadsföring planerade och förverkligade vi en framgångsrik turismkampanj.
Den digitala kampanjen hade tre målgrupper: vuxna som längtar efter en lugn getaway, vuxna som söker en mer aktiv semester, samt barnfamiljer. Budskapen om det goda livet i Kristinestad skräddarsyddes för dessa målgrupper och innehållet bestod av vykortsvackra videor, bildkaruseller med inbjudande texter samt utlottningar.
Kampanjen som rullades ut på Instagram och Facebook fokuserade geografiskt på Helsingfors, Åbo, Tammerfors och Seinäjoki.
Kampanjen som genomfördes med en väldigt måttlig budget lyckades mycket bra. Kampanjen nådde sammanlagt 192 822 personer. Länken till annonsens webbplats klickades totalt 9 906 gånger och kostnaden per klick var i medeltal 0,51 euro. Facebook- och Instagram-utlottningarna som stödde kampanjen lyckades över förväntan och samlade totalt över 5 400 deltaganden.