TEETKÖ MARKKINOINTIA KUIN ELÄMÄNMUUTOSTA? EHKÄ KANNATTAISI

Kun halutaan kehittää toimintaa, oli se sitten mitä tahansa kodin järjestämisestä, uuteen taitoon tai elämäntaparemonttiin, paras tapa on aloittaa pienesti. Kuulostaa itsestään selvätä. Jos haluat alkaa liikkumaan enemmän, täytätkö kalenterisi heti äärimmilleen erilaisilla jumpilla ja juoksulenkeillä? En usko. Ja silti, markkinoinnissa kyseinen toimintatapa on yleinen.

Helposti ajatellaan, että nyt kun tehdään, niin tehdään sitten isosti, muuten kukaan ei huomaa. Ja siksi suuret lanseeraukset, bränditeot ja huomiokampanjat ovat yleisiä alallamme. On toki paljon tilanteita, joissa ne ovat paikallaan, mutta samoin on myös paljon tilanteita, joihin sopii hieman maltillisempi lähestymistapa. Tällainen on esimerkiksi se, kun markkinointia halutaan kehittää jollain tavalla paremmaksi.

Kuten elämäntaparemonteissa, myöskään markkinoinnissa ei aina kannata lähteä muuttamaan kaikkea kerralla. Sillä niin tulee usein kasanneeksi itselleen liikaa paineita, tai vielä pahempaa, jättää kokonaan tekemättä, koska pelottaa liikaa. Siksi kannustankin pieneen jatkuvaan parantamiseen, isojen mullistusten sijasta.

Idea ei ole uusi. Onhan soft launcheista ja baby stepseistä puhuttu vaikka kuinka kauan.

Malleja on monia, ajattelutapoja yksi

Kenties tunnetuin jatkuvan parantamisen malli on Kaizen, joka on tullut alun perin tunnetuksi Toyotan autotehtaan kautta. Nimi juontuu japaninkielisistä sanoista kai – muutos ja zen – hyvä. Eli vapaasti suomennettuna, muutosta parempaan. Kaizen perustuu Lean-ajatteluun, ja siihen, että on viisaampaa tehdä pieniä, mutta jatkuvia parannuksia suurten sijaan. Ideana on, ettei suuria muutoksia koskaan saavuteta juuri siksi, että ne ovat niin isoja ja vaikeita, kun taas pientä kehitystyötä tekemällä huomaat yhtäkkiä tehneesi suuren muutoksen.  

 Kaizen-menetelmää on tituleerattu maailman tehokkaimmaksi Lean-työkaluksi, ja sen avulla onkin eri organisaatiossa parannettu laatua ja turvallisuutta, vähennetty kustannuksia, sekä lisätty tyytyväisyyttä. 

 Samaa sarjaa Kaizenille on myös niin sanottu kokeileva kehittäminen, jossa siis nimen mukaisesti kokeillaan pienesti, luodaan useita eri vaihtoehtoja, hylätään nopeasti ei-toimivat vaihtoehdot ja kehittää toimivilta vaikuttavia eteenpäin. Näin opitaan jatkuvasti uutta. Digimarkkinoinnissa samasta toiminnasta käytetään sanakomboa: test, adjust, repeat. Kokeile, muokkaa, toista.

Olemme tehneet kampanjoita, joissa mallia soveltamalla markkinoinnin tulokset ovat parantuneet jopa 191 %.

Malleja löytyy vielä lisääkin, mutta yhteistä niille kaikille on kehittäjän mielellä toimiminen, ja se että kaikki osallistujat sitoutuvat niihin. Tarvitaan selkeä suunta ja yhteinen tahtotila muuttaa asioita, silloin päästään hyviin tuloksiin. Tämä vie totta kai enemmän aikaa kuin suuri kertarykäisy, ja pienet kokeilut voivat myös turhauttaa tai tuntua siltä, ettei tee yhtään mitään. Mutta silloin pitää vain jaksaa uskoa prosessiin. 

Mikään ei ole pysyvää, paitsi muutos

Verrataanpa taas elämäntaparemonttiin: jos aloittaa panostukset hyvästä unesta ja menee iltaisin hieman aikaisemmin sänkyyn, päivien vireystila kasvaa ja yhtäkkiä sitä huomaa jaksavansa käydä lenkillä. Pointti koko tässä esimerkissä on se, että yksi pieni muutos käynnistää positiivisen ketjureaktion ja usein myös kestävämmän muutoksen. 

 Jo antiikin ajan filosofi Herakleitos totesi, että “mikään ei ole pysyvää, paitsi muutos”. Ja näinhän se on. Maailma muuttuu, halusimme tai emme. Toisen suuren ajattelijan Charles Darwinin taas väitetään sanoneen, ettei se ole lajinsa vahvin tai viisain, joka selviytyy, vaan se, joka on kaikkein muutoskykyisin. Jatkuvasti kehittäjän mielellä toimivat sopeutuvat helpoiten ympäröivän maailman muutoksiin ja pitävät itsensä, tässä tapauksessa organisaationsa, ajankohtaisena ja kiinnostavana. 

Kaikkiin muutoksiin ei tietenkään tarvitse lähteä mukaan, mutta pientä kehitystä kannattaa tehdä jatkuvasti, jotta organisaatio pysyy ajankohtaisena ja siten kiinnostavana. Yksittäisten sprinttien sijaan, vaaditaan jatkuvaa ylläpitoa, pientä kehitystyötä ja säännöllistä kurssin tarkistusta.

Mitä tästä kannattaa siis muistaa markkinoinnin näkökulmasta:

  1. Muista kehittäjän mieli: kokeile rohkeasti uutta, mieti toimiiko se ja kehitä ajatusta eteenpäin.
  2. Pienistä puroista syntyy suuria virtoja: älä tavoittele heti kuuta taivaalta, vaan mieti mitä pientä kehitystä voisit tehdä jo tänään? Vaikka heti?

Kiinnostaisiko kokeilla? Kumppanin kanssa se on kivempaa. Lue täältä esimerkkejä, miten voimme olla apuna markkinointitekemisen arjessa

Teksti: Viivi Tervonen
Kindin strategi ja konseptisuunnittelija, joka uskoo ihmislähtöisyyden olevan aina avain onneen

 

Tutustu muihin artikkeleihimme

    Jätä viesti niin otamme yhteyttä