TEETKÖ MARKKINOINTIA KUIN ELÄMÄNMUUTOSTA? EHKÄ KANNATTAISI
Kun halutaan kehittää toimintaa, oli se sitten mitä tahansa kodin järjestämisestä, uuteen taitoon tai elämäntaparemonttiin, paras tapa on aloittaa pienesti. Kuulostaa itsestään selvätä. Jos haluat alkaa liikkumaan enemmän, täytätkö kalenterisi heti äärimmilleen erilaisilla jumpilla ja juoksulenkeillä? En usko. Ja silti, markkinoinnissa kyseinen toimintatapa on yleinen.
Helposti ajatellaan, että nyt kun tehdään, niin tehdään sitten isosti, muuten kukaan ei huomaa. Ja siksi suuret lanseeraukset, bränditeot ja huomiokampanjat ovat yleisiä alallamme. On toki paljon tilanteita, joissa ne ovat paikallaan, mutta samoin on myös paljon tilanteita, joihin sopii hieman maltillisempi lähestymistapa. Tällainen on esimerkiksi se, kun markkinointia halutaan kehittää jollain tavalla paremmaksi.
Kuten elämäntaparemonteissa, myöskään markkinoinnissa ei aina kannata lähteä muuttamaan kaikkea kerralla. Sillä niin tulee usein kasanneeksi itselleen liikaa paineita, tai vielä pahempaa, jättää kokonaan tekemättä, koska pelottaa liikaa. Siksi kannustankin pieneen jatkuvaan parantamiseen, isojen mullistusten sijasta.
Idea ei ole uusi. Onhan soft launcheista ja baby stepseistä puhuttu vaikka kuinka kauan.
Malleja on monia, ajattelutapoja yksi
Kenties tunnetuin jatkuvan parantamisen malli on Kaizen, joka on tullut alun perin tunnetuksi Toyotan autotehtaan kautta. Nimi juontuu japaninkielisistä sanoista kai – muutos ja zen – hyvä. Eli vapaasti suomennettuna, muutosta parempaan. Kaizen perustuu Lean-ajatteluun, ja siihen, että on viisaampaa tehdä pieniä, mutta jatkuvia parannuksia suurten sijaan. Ideana on, ettei suuria muutoksia koskaan saavuteta juuri siksi, että ne ovat niin isoja ja vaikeita, kun taas pientä kehitystyötä tekemällä huomaat yhtäkkiä tehneesi suuren muutoksen.
Kaizen-menetelmää on tituleerattu maailman tehokkaimmaksi Lean-työkaluksi, ja sen avulla onkin eri organisaatiossa parannettu laatua ja turvallisuutta, vähennetty kustannuksia, sekä lisätty tyytyväisyyttä.
Samaa sarjaa Kaizenille on myös niin sanottu kokeileva kehittäminen, jossa siis nimen mukaisesti kokeillaan pienesti, luodaan useita eri vaihtoehtoja, hylätään nopeasti ei-toimivat vaihtoehdot ja kehittää toimivilta vaikuttavia eteenpäin. Näin opitaan jatkuvasti uutta. Digimarkkinoinnissa samasta toiminnasta käytetään sanakomboa: test, adjust, repeat. Kokeile, muokkaa, toista.
Malleja löytyy vielä lisääkin, mutta yhteistä niille kaikille on kehittäjän mielellä toimiminen, ja se että kaikki osallistujat sitoutuvat niihin. Tarvitaan selkeä suunta ja yhteinen tahtotila muuttaa asioita, silloin päästään hyviin tuloksiin. Tämä vie totta kai enemmän aikaa kuin suuri kertarykäisy, ja pienet kokeilut voivat myös turhauttaa tai tuntua siltä, ettei tee yhtään mitään. Mutta silloin pitää vain jaksaa uskoa prosessiin.