Työntekijät. Se yritysten ja julkisen sektorin arvokkain resurssi, josta kaikki saa alkunsa. He tuovat palvelun tai tuotteen lopulliseen muotoonsa, kohtaavat asiakkaan ja edustavat omalla olemuksellaan työnantajaa. Ei ole siis ihme, että loistavista osaajista kilpaillaan sitkeästi, ja oikean tekijän löytäminen on kuin lottovoitto. Erityisesti pienempiä kaupunkeja ja kuntia uhkaa osaajapula, johon tulisi kipeästi löytää ratkaisuja. Iso kysymys on, miten parhaat tekijät saataisiin täyttämään kaupunkien ja kuntien työpaikat?
Ilman vahvaa työnantajabrändiä parhaiden osaajien tavoittaminen on mahdotonta. Sen vuoksi employer branding eli työnantajabrändäys nousee mukaan peliin, kun kilpailu tekijöistä käy kuumana. Mielikuva ratkaisee – erityisesti, kun kyseessä on niinkin tärkeä päätös kuin työpaikan valinta.