Ei tarkkaa brändiohjeistusta, jota täytyy noudattaa? Jokaisen luovan ihmisen unelma! Tämän unelman äärelle pääsimme, kun neljä matkailualan organisaatiota, Visit Vaasa, Visit Lakeus, Visit Kokkola ja Visit Pietarsaari, pistivät hynttyyt yhteen edistääkseen yhdessä matkailua Pohjanmaalle. Organisaatioiden yhteinen messuosasto nousi kevättalvella 2024 järjestetyille Matkamessuille Helsingissä.

Lähtötilanne

Asiakkaan toiveena oli, että messuosasto erottuu muusta messumassasta edukseen ja jää ihmisten mieleen. Koska meidän ei tarvinnut noudattaa minkään Visit –organisaation ilmettä, saimme vapaat kädet konseptin suunnitteluun.

Ratkaisu

Konseptiksi syntyi “Tasainen mutta villi länsi”. Konseptin taustalla on ajatus siitä, kuinka Pohjanmaan tasaisuus tunnetaan, ja tasaisuus yhdistää koko aluetta. Tasaisista pinnanmuodoistaan huolimatta Pohjanmaalta löytyy runsaasti monipuolisia kohteita ja aktiviteetteja, joita Villi länsi ilmentää.

Messuosaston ilme haluttiin pitää raikkaana, joten Villi länsi -teemaa lähestyttiin modernista vinkkelistä eikä hämyisistä saluunoista ollut tietoa. Henkilökunta muuntautui seriffeiksi vaaleanpunaisissa t-paidoissa ja valkoisissa stetsoneissaan.

Halusimme, ettei osasto olisi kävijöille pelkkä läpikulkureitti karkkikulholta toiselle vaan että messuvieraat oikeasti pysähtyisivät osastolle. Siksi suunnittelimme messuaktiviteetiksi moodboardien rakentamisen, jossa messukävijät saivat rakentaa oman unelmalomansa Pohjanmaalla. Esineiden joukosta löytyi tervalta tuoksuvaa köyttä kuvastamaan merta, Kyrö Distilleryn tyhjä ginipullo, PowerParkin pääsylippu sekä mini Aalto-vaaseja.

Messuosaston tukena kampanja jatkui keväästä alkukesään digikampanjana. Googlessa pyöritettiin taktisempia mainoksia, Metassa taas brändillisempää. Metan mainoksissa toistui sama tavoite kuin messuosastossakin, huomion herättäminen ja muistijäljen jättäminen, jotta kesälomareissua suunnitellessaan suomalaismatkailijat muistaisivat tuon kullankeltaisena hohtavan Villin lännen!

Lopputulos

Saimme messujen jälkeen asiakkaalta myönteistä palautetta osastosta; messuosasto ja henkilökunta asuineen oli herättänyt positiivista huomiota, ja messukävijöiltä oli tullut kehuja osastosta.

Myös digikampanja herätti toivottua huomiota, josta 2,3 miljoonan näyttökerrat puhuvat puolestaan.

Visit Pohjanmaan värikäs matkamessuosasto, jonka Kind on suunnitellut.
Visit Pohjanmaan värikäs matkamessuosasto, jonka Kind on suunnitellut. Esiteseinä ja osaston työntekijä istumassa Hakolan sohvalla.
Visit Pohjanmaan värikäs matkamessuosasto, jonka Kind on suunnitellut. Unelmalomakartan rakennusta.

Digikampanjan tulosten avainluvut

Tavoitettua käyttäjää
Näyttökertaa
Klikkausta

”Hieno ja innovatiivinen osasto, jonka raikkaasta ilmeestä ja erottuvuudesta kävijät pitivät. Moni muistelee osastoamme vieläkin! Toteutetut moodboard-sessiot olivat superonnistuneita, mutta niitä olisi saanut olla enemmänkin. Henkilökohtaisesti viihdyin suuresti osastolla. En muista, koska matkamessupäivät olisivat menneet näin nopeasti!”

Laila Schauman, Visit Vaasa


Muita referenssejä

  • Vantaan kaupungin oppettajarekrykampanjan 2025 somemainoksia

    Vantaan kaupunki

    Vuodessa yli 30 % enemmän työnhakijoita

    Miten houkutella varhaiskasvatuksen ja opetuksen ammattilaisia Vantaalle, kun naapurikaupungit kahmivat kelpoiset hakijat ylivertaisella maineellaan?

  • Kind FitPit lapset sukeltaa altaassa

    FitPit

    Uimakoulut täyteen jatkuvalla markkinoinnilla 

    Miten uintipalveluita tarjoava yritys voi kilpailla pääkaupunkiseudun suurten uimaseurojen kanssa harrastajista?


Ollaan yhteydessä

Me rakastamme haasteita ja tahdomme löytää ratkaisun markkinoinnin ongelmiisi, tai kasvattaa sitä hyvää, mitä teillä jo on. Ole rohkeasti yhteydessä.

  • Milla Monola

    Milla Monola

    Toimitusjohtaja 0400 963 547 milla@kindcompany.fi
  • Salla López

    Kaupallinen johtaja 040 758 3988 salla@kindcompany.fi