VASTUULLISEN DIGIMARKKINOINNIN CHECKLIST
Miten tehdä digimarkkinointia, joka kestää lähempää tarkastelua?

Vastuullisen digimarkkinoinnin checklist
Jotta digimarkkinointi kestäisi lähempää tarkastelua, sen tavoitteena tulisi olla vastuullisempien valintojen edistäminen ja kestävän yhteiskunnan tukeminen. Markkinoijina meillä on tästä suuri vastuu.
Vaikka markkinointi on kehittynyt huomattavasti (ajatellaan vaikka 70-luvun tupakkamainoksia), parantamisen varaa on edelleen. Muutos kohti yhä vastuullisempaa markkinointia vaatii jatkuvaa ponnistelua, oppimista ja keskeneräisyyden sietämistä. Siksi se kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi – checklistamme auttaa siinä.
Esitä nämä kysymykset itsellesi joka kerta, kun suunnittelet uusia sisältöjä tai kampanjoita.

1. Onko pohja kunnossa?
Vastuullisuuden on oltava yrityksesi ytimessä, jotta markkinointisi ei olisi viherpesua. Tarkista, että liiketoimintasi kestää eettisen tarkastelun koko ESG-skaalan laajuudelta (ympäristö, sosiaalinen vastuu ja hallintotapa). Jos jo tässä vaiheessa havaitaan, ettei liiketoiminta ole vastuullista, on syvempi pöyhintä paikallaan.
2. Nukunko yöni hyvin?
a) Onko ympäristökuorma huomioitu?
Vaikka digimarkkinointi ei käytä paperia, se ei ole päästötöntä. Vuoteen 2025 mennessä digimainonnan on arvioitu tuottavan kaksi prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä. Netissä on ruuhkaa: muun muassa energiankäyttö, tietoliikenne, seuranta, tiedonsiirto, datakeskukset, tuotannot ja hosting tuottavat hiilidioksidipäästöjä.
Laadukkaat mainossisällöt kestävät käyttöä. Kun ne perustuvat yrityksen ydintoimintaan ja brändiin, erottuvat massasta ja herättävät oikeiden ihmisten kiinnostuksen, samaa materiaalia voidaan kierrättää. Näin myös tuotantojen hiilijalanjälki kevenee.
Joskus mielenkiintoisin lopputulos syntyy second hand -sisällöillä: esimerkiksi tässä Visit Vaasan kesäkampanjassa käytettiin vain ihmisten ottamia puhelinkuvia ja -videoita eikä tuotettu mitään uutta.
b) Mitä arvoja ja tunteita edistämme?
Markkinointi muokkaa arvojamme ja asenteitamme. Mieti, millaisia representaatioita, ihanteita, roolikäsityksiä ja käyttäytymistä edistät markkinoinnillasi. Eihän sisältösi loukkaa ketään tai esitä ketään halventavalla tavalla?
Mitä tunteita sisältösi katsojassa herättää? Haluatko lisää iloa, hymyjä, rauhaa tai helpotusta?
Edistäthän kestävää kulutuskäyttäytymistä?
c) Entä moraalinen kompassi?
Ole rehellinen ja läpinäkyvä. Noudatetaan lakeja ja eettisiä periaatteita. Älä muokkaa dataa tai kaunistele totuutta, perustele väitteesi. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voit nukkua yösi hyvin.
3. Onko tämä turhaa paskaa?
Toimittaja-vaikuttaja Julia Thurén ohjeistaa kuluttajia: älä osta mitään turhaa paskaa. Tätä jatkaaksemme: älä julkaise mitään turhaa paskaa. Maailma ei tarvitse yhtään lisää turhaa sisältöä,
🙅🏼♀️ joka ei kiinnosta ketään
🙅🏽♀️ jota postataan vain postaamisen vuoksi ”koska niin tekee kaikki muutkin” tai
🙅🏼♀️ ”jotain pitää laittaa someen”.
a) Onko kohdennus kunnossa?
Kohdennus on avainasemassa, sillä toisen turha 💩 on toiselle tärkeä 💎. Kysy siis itseltäsi, kenelle sisältö on oikeasti timanttia ja avuksi. Hyvä kohdennus keventää ympäristökuorman lisäksi myös ihmisten aivoja, kun mainos ei kuormita niitä, joille se on turhaa 💩.
b) Palveleeko sisältö tarinaa, kokonaiskuvaa ja tavoitteita?
Kirjoittajat tietävät, ettei hyvässä tekstissä saisi olla yhtään ylimääräistä sanaa. Sama pätee markkinointiin: jokaisen julkaisun pitäisi olla osa kokonaiskuvaa ja tukea yrityksen brändiä.
c) Laadusta tai tyylistä ei tarvitse tinkiä.
Sisällöllisesti ja visuaalisesti laadukas viesti on asiakasta, yritystä ja kestävää markkinointia palveleva teko. Ja muuten, laatu ei tarkoita sitä, etteikö markkinoinnissa voisi pitää hauskaa ja hassutella – päinvastoin. Joskus täytyy kokeilla rohkeasti uusia asioita. Ihmisiä voi sitouttaa eri tavoin, vaikka asia olisikin vakava. Ole aito ja puhu ihmiselle.
Yhteenveto: Toista, toista, toista
Vastuullisempi markkinointi vaatii jatkuvia ponnisteluja ja parempia valintoja kerta toisensa jälkeen. Kun kysyt itseltäsi tämän checklistin kysymykset jokaisen kampanjan tai julkaisun kohdalla, olet jo hyvällä tiellä kohti vastuullisempaa markkinointia.
Lopulta vastuullinen ja kestävä bisnes välttyy suurilta mainehaitoilta ja saa palkinnoksi uskolliset asiakkaat, sidosryhmät ja työntekijät.
Lisää luettavaa: Kansainvälisen kauppakamarin ICC markkinointisäännöt, jotka tarjoavat ohjeistuksia eettiseen markkinointiin.
Teksti: Viivi Tervonen, Eeva Hotta ja Sarita Rantala
Kirjoittajat ovat suorittaneet vastuullisuuteen keskittyneen tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon.