Gerald Zaltmanin, Harward Business Schoolin emeritusprofessorin ja neuromarkkinoinnin uranuurtajan mukaan 95 prosenttia ajatuksista, tunteista ja oppimisesta tapahtuu tiedostamattomassa mielessä eli ilman meidän tietoisuuttamme. Sama pätee valintoihin.

Pääosa valinnoista tehdään refleksinomaisesti tiedostamattomassa mielessä. Siis tunteella.

Usein haluamme rationalisoida valintojamme, mutta jos ollaan ihan rehellisiä, isoimmat valinnat tehdään aika puhtaasti tunteella (auto, asunto, puoliso, lapset ja niin edelleen). Markkinoijan on syytä ottaa tästä kiinni, sillä tunteeseen vaikuttavat mitä suurimmassa määrin omat arvomme. Reflektoimme ympäristöä omien arvojemme perusteella ja valitsemme asioita, jotka vaikuttavat istuvan arvoihimme.

Yritys tai tuote on usein tekijänsä näköinen. Teslaa vie eteenpäin Elon Muskin visionäärisyys ja arvot, joista parhaan tekeminen, riskien ottaminen, kunnioitus, jatkuva oppiminen ja ympäristötietoisuus ovat myös yritystoiminnan menestyksen avaimia. Tesla pyrkii ajamaan kasvua ja muutosta rohkeiden ja voimakkaiden ideoiden ruokkimana vahingoittamatta planeettaa. Muskista ja Teslasta voidaan olla montaa mieltä, mutta yritys on vahvasti arvojohdettu – ja se näkyy myös liikearvossa, joka on osoitus resonoinnista asiakkaiden ja sijoittajien arvojen kanssa.

Hyvän strategia

Kind on viimeisen kahden vuoden aikana panostanut voimakkaasti omien arvojensa ja strategiansa kirkastamiseen. Teimme työtä koko yrityksen voimin, ja lopulta strategiamme kiteytyi kahteen sanaan: hyvän strategia. Sanojen ytimessä ovat arvomme eli luottamus sekä halu oppia ja kasvaa. Arvot ohjaavat meitä hyvän yrityskulttuuriin, jossa jokaisella on turvallista tehdä työtä, olla oma itsensä, kasvaa ja kokeilla rajoja.

Hyvällä syntyy myös hyvää jälkeä. Markkinointiviestinnän suunnittelu ja työskentely useiden asiakkaiden kanssa samaan aikaan vie paljon energiaa. Vaatii rohkeutta ideoida jotain, mitä ei aikaisemmin ole rohjettu tehdä. Hyvällä fiiliksellä sekä itseemme ja toisiimme luottamalla saamme parhaita tuloksia aikaan myös asiakkaillemme.

Jos tuntuu, että oman firmasi arvot ovat päälle liimattuja tai epäselviä, niiden pohtimiseen kannattaa laittaa aikaa. Työn tekeminen ja asiakkaille kommunikointi ainakin helpottuvat, kun arvot ovat selkeät.

Meillä hyvällä syntyy hyvää ja luottamus kasvattaa.

Teksti: Tuukka Turunen


Tutustu muihin artikkeleihimme

  • Milla Monola
    Hyvän kasvun kierre – näin se tehostaa markkinointiasi
    Jotta markkinointi todella vaikuttaa, sen on oltava jatkuvaa, johdonmukaista ja yhtenäiseen tavoitteeseen tähtäävää. 
    Lue lisää
  • Markkinointitoimisto oman tiimin jatkeena
    Markkinointikumppani voi tuoda yrityksen käyttöön kokonaisen tiimin erikoistuneita osaajia ja rakentaa kanssasi hyvän kasvun kierteen: mallin, jossa tekeminen kehittyy jatkuvasti, oppii edellisestä ja tähtää aina parempaan.
    Lue lisää
  • Tekoälyllä toteutettu kuva, jossa lihaksikas mies kävelee kadu
    Tekoäly – asiantuntijan uusi työkaveri
    Tekoäly on tullut työelämään jäädäkseen, ja sen käyttö lisääntyy vauhdilla. Mikä on asiantuntijuuden rooli?
    Lue lisää