PIENI PUHEENVUORO YSTÄVYYDESTÄ
Asiakassuhteen rakentuminen on kuin ystävystymistä. Se vaatii kiinnostusta, läsnäoloa ja muutaman lippulappusen.
Kysymys: kumman pyytäisit järjestämään itsellesi polttarit; ystävän, jonka kanssa olet kulkenut pitkän matkan ja kokenut sekä ylä- että alamäkiä, vai vuosi sitten kuvioihin mukaan tulleen kaverin, jonka kanssa olet muutaman kerran viettänyt iltaa? Väitän, että monen vastaus on pitkän linjan ystävä. Ystävyys rakentuu pikkuhiljaa, ja sitä testataan vuosia. Ensin tutustutaan juttelemalla niitä näitä.
Sitten sovitaan yhteistä tekemistä, mennään ehkä leffaan tai lenkille, kutsutaan kylään puolin ja toisin. Jonkin ajan kuluttua uskalletaan jo jakaa syvällisempiä asioita ja kysyä toiselta pieniä palveluksia. Pidemmällä aikavälillä yhteys syvenee ja luottamus toiseen kasvaa. Tätä luottamusta osoitetaan pyytämällä ystävää esimerkiksi kaasoksi, bestmaniksi tai lapsen kummiksi.
Vaikka samalla kaavalla rakentuu myös mainostoimiston ja asiakkaan välinen kumppanuussuhde, tärkeä tutustumisvaihe jää harmillisen usein välistä.
Yksittäiset toimeksiannot ovat oiva tutustumiskeino
Pienet ja yksittäiset toimeksiannot, kuten digibannerit tai esitteet, teetetään usein yhdessä paikassa, kun taas suuret kampanjat toisaalla. Tässä toimintamallissa ei ole mitään väärää, ja varsinkin täysin ulkoistetussa markkinoinnissa vastuunjako eri toimijoille on perusteltua ja viisastakin. Mutta aika ajoin kohtaa asennetta, joka vähättelee pienempiä toimeksiantoja, joita tästä eteenpäin kutsun tässä tekstissä leikkimielisesti lippulappusiksi.
Uskon vahvasti, että juuri lippulappuset ovat kumppanuussuhteen rakentumisen kannalta avainasemassa. Lippulappuset ovat kuin ystävyyssuhteen alun yhteiset leffat ja lenkit. Niiden kautta tutustutaan toiseen, ja onnistuneella lopputuloksella kasvatetaan luottamusta molemmissa osapuolissa. Mitä useampia onnistuneita lippulappusia yhdessä tehdään, sitä vahvemmaksi luottamus toista kohtaan kasvaa. Lippulappusvaiheen väliin jättäminen on kuin hyppäisi suoraan järjestämään uuden tuttavuuden polttareita ilman varmuutta siitä, että tietää, mistä toinen pitää.
Parasta mitä toiselle voit antaa on aikasi
Toimivan ystävyys- ja kumppanuussuhteen rakentuminen vaatii molemmilta osapuolilta paitsi luottamusta myös aikaa ja kiinnostusta toista osapuolta kohtaan.
Kuten skottilainen runoilija David Whyte kirjoittaa runossaan Friendship: ”The ultimate touchstone of friendship is witness”. Vapaasti suomennettuna: ”Ystävyyden todellinen kulmakivi on olla todistaja”. Ymmärrän todistamisen tässä yhteydessä läsnäolona. Toisen arjessa apuna ja tukena olemisena niin hyvinä kuin haastavinakin aikoina, yhteyden pitämisenä, kuulumisten kysymisenä ja kylään kutsumisena.
Tällaista toimintatapaa haluan toteuttaa niin vapaa-ajalla kuin töissäkin. En halua vain järjestää polttareita, vaan joka päivä muistaa, huomioida sekä olla aidosti läsnä ja kiinnostunut, oli sitten kyseessä yksittäinen lippulappunen tai kokonainen kampanja. Toisin sanoen haluan olla hyvä ystävä. Haluan olla Kind. ????
Teksti: Viivi Tervonen