

Kaupungit ja kunnat käyvät osaajien houkuttelussa kovaa kisaa. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK, Vaasan kaupunki ja kuusi alueen yritystä kampanjoivat valtakunnallisesti kertomalla Vaasan seudulla tarjolla olevista merkityksellisistä työpaikoista. Kaupungin lisäksi uramahdollisuuksistaan kertoivat ABB, Crimppi, Danfoss, Hitachi Energy, Isoplus ja VEO.
Lähtötilanne
Digikampanjan tavoitteena oli kohottaa Vaasan seudun imagoa paikkana asua ja tehdä töitä. Lopullisena tavoitteena oli luonnollisesti houkutella Vaasaan lisää asukkaita ja sopivia työntekijöitä alueella toimiviin yrityksiin.
Kampanjassa pyrittiin yhtäältä välittämään kohderyhmälle tietoa Vaasassa toimivista yrityksistä työnantajina, toisaalta kehittämään mielikuvaa Vaasasta kaupunkina, jonne muuttaminen on hyvä vaihtoehto.
Ratkaisu
Suomessa erottautuminen muista kaupungeista ja kunnista on vaikeaa, koska kaikilla muillakin on loistavia vahvuuksia. Etsimme siis yhdessä kampanjaan osallistuneiden yrityksien kanssa jotain, mikä erottaisi Vaasan seudun muusta Suomesta ja mikä tarjoaisi varsinkin nuorille jotain, mihin tarttua. Ja me löysimme sen ”jonkin”.
Merkitykselliset työt! Sehän on nuorille tärkeää. Juuri näitä töitä Vaasan seudun energia-alan yrityksissä on tarjolla.
Kampanjan kärkenä oli hyvien tekojen ja hyvien töiden tekeminen. Kampanja oli jatkoa Vaasassa käynnissä olevalle hyvien tekojen vuodelle, jossa asukkaita, yhdistyksiä ja yrityksiä kannustetaan tekemään hyviä tekoja läheisille, tuntemattomille ja luonnolle.
Kampanjalla tavoiteltiin tunnettuutta, liikennettä kampanjasivulle ja vierailuja yhteistyöyritysten sivuilla.
Mitä teimme?
- Konseptin suunnittelu ja toteutukset suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi
- Laskeutumissivuston suunnittelu yhdessä Vaasan kaupungin kanssa
- Kampanjan mediasuunnittelu, aineistojen versiointi valittuihin kanaviin, kampanjan rakennus, julkaisut, seuranta ja tulokset
- Kampanjan kaikista toteutuksista ohjattiin laskeutumissivustolle: töihinvaasaan.fi
Työnantajaimagokampanjassa polttopisteessä olivat alueen yrityksistä kumpuavat hyvät teot. Toteutuksissa Hyvien tekojen etsivä selvitti mysteeriä, johon lopulta löytyi selkeä ratkaisu: Hyvät työt johtavat Vaasaan
Kanavat
Kampanja näkyi valtakunnallisesti ulkomainonnassa mm. busseissa, diginäytöillä, metroissa ja ratikoissa, leffateattereissa, suoratoistopalveluissa, uutisvirroissa sekä somekanavissa 15.1.–11.2.2024 välisen ajan. Orgaanisesti kampanja näkyi työnantajayritysten, Vaasan kaupungin ja VASEKin omissa sosiaalisen median kanavissa sekä mediatiedotteina.
Tulokset
”Kumppaniyritysten mielestä konseptin idea oli oivaltava ja omaperäinen. Useamman yhdessä toteutetun kampanjan perusteella voin sanoa, että Kindin porukan kanssa on helppo tehdä töitä. Erityisesti projektin läpiviemisessä Kindin ammattilaiset tekevät työtä isolla sydämellä ja pieteetillä. Ja kampanjoiden tuloksethan omalta osaltaan puhuvat puolestaan.”
Mari Kattelus, markkinointipäällikkö, VASEK Oy
Muita referenssejä
Ollaan yhteydessä
Me rakastamme haasteita ja tahdomme löytää ratkaisun markkinoinnin ongelmiisi, tai kasvattaa sitä hyvää, mitä teillä jo on. Ole rohkeasti yhteydessä.