MARKKINOINTI-
TOIMISTO OMAN TIIMIN JATKEENA

MARKKINOINTI-
TOIMISTO OMAN TIIMIN JATKEENA

Markkinoinnin ulkoistaminen herättää monissa yrityksissä kysymyksiä, eikä syyttä. Usein taustalla on uskomuksia, jotka liittyvät budjettiin, kontrolliin tai siihen, ymmärtääkö toimisto liiketoimintaa.

Todellisuudessa markkinointikumppani voi tuoda yrityksen käyttöön kokonaisen tiimin erikoistuneita osaajia ja rakentaa kanssasi hyvän kasvun kierteen: mallin, jossa tekeminen kehittyy jatkuvasti, oppii edellisestä ja tähtää aina parempaan.

Tässä neljä yleistä uskomusta, ja miten Kind on onnistunut ne taklaamaan.

 

1. ”Markkinointitoimisto ei voi ymmärtää meidän liiketoimintaamme”

Totuus: Hyvä toimisto ei vain toteuta, vaan myös syventyy asiakkaansa liiketoimintaan. Esimerkiksi asiakkaamme TT Botnia kokee, että yhteistyön myötä yrityksen brändin asemointi markkinoilla onnistui, markkinointiviestintä terävöityi, minkä lisäksi yhteistyö jatkuu edelleen hedelmällisenä. 

TT Botnian kommentti:

”On uskomatonta, miten Kindin tuottamat artikkelit kuulostavat ihan siltä kuin joku yrityksen oma työntekijä kirjoittaisi niitä!” 

2. ”Oman tiimin pitäisi hoitaa kaikki itse”

Totuus: Markkinointi on jatkuvasti kehittyvä kenttä, eikä kaikkia taitoja tarvitse löytyä omasta tiimistä. Asiakkaamme Medanta huomasi, että ulkopuolinen kumppani toi uusia näkemyksiä ja sitä kautta parempia tuloksia hakukoneoptimoinnissa.

Kindin kommentti:

”Uutta sisältöä luomalla ja vanhaa rikastamalla pystyimme vastaamaan entistä tarkemmin tärkeimpien hakusanojen kautta ilmenevään kysyntään.”

Joonatan, Digital Marketing

3. ”Toimiston käyttäminen tulee kalliiksi”

Totuus: Budjetin näkökulmasta ulkopuolinen kumppani voi itse asiassa tuoda tehokkuutta ja säästöjä. 

Kindin kommentti:

“Organisaatioiden sisällä on harvoin yhtä kovaa aikapainetta saada asiat valmiiksi kuin ulkoisella kumppanilla on, ja hommat saattavat jäädä seilaamaan eri osastojen välille pitkäksikin aikaa. Markkinointitoimistossa tehdään asioita tehokkaasti valmiiksi tunneissa, päivissä tai viikoissa, kun sisäisesti samoihin projekteihin menisi kuukausia – kahvitauoista puhumattakaan.”

– Salla, Account Manager

Piirroksessa neljä kättä pitää sydäntä, josta lähtee lankoja.4. ”Kumppani ei voi sitoutua samalla tavalla kuin oma tiimi”

Totuus: Kun yhteistyö toimii, kumppanista tulee luottopelaaja. Esimerkiksi asiakkaamme VEO kokee, että me olemme kuin osa heidän omaa tiimiään – helposti tavoitettavia, sitoutuneita ja kiinnostuneita aidosti heidän menestyksestään.

Kindin kommentti:

VEOn matkassa olemme kulkeneet jo vuodesta 2015, ja olemme yhteistyön aikana auttaneet VEOa tunnistamaan ja sanoittamaan oman toimintansa arvopohjaa sekä tavoitteita, ja tuoneet ne myös osaksi niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää.” 

Viivi, Content Lead

Ulkoistamisen ytimessä on asiantuntijuus ja kyky vauhdittaa kehitystä

Ulkoistamisen suurin hyöty ei ole vain ajansäästö tai resurssien lisääminen – vaan asiantuntijuus. Kun markkinointikumppani tuo mukanaan tuoreita näkökulmia, syvää osaamista ja käyttöön modernit työkalut, koko tekeminen voi alkaa kehittyä systemaattisemmin.

Erityisesti seuraavilla osa-alueilla kumppanin rooli voi olla korvaamaton:

  1. Kampanjat, jotka vaativat erityisosaamista
    Esimerkiksi digitaalisen mainonnan optimointi tai hakukoneoptimointi ovat alueita, joissa jatkuvasti kehittyvä asiantuntemus ratkaisee – ja ulkopuolinen kumppani voi tuoda siihen kustannustehokkaan ratkaisun.

  2. Projektit, joihin oma aika ei riitä
    Kun oman tiimin kädet ovat täynnä, kumppani voi varmistaa, että lanseeraukset tai kampanjat viedään maaliin laadukkaasti.

  3. Sisällöntuotanto suurissa määrin
    Blogit, videot, somesisällöt – isoissa kokonaisuuksissa ketterä tuotantokumppani tuo nopeutta ilman laadun heikkenemistä.

Kun ulkoistaminen on rakennettu oikein, se ei ole vain irrallinen palvelu, vaan osa laajempaa ajattelutapaa – osa hyvän kasvun kierrettä. Se tarkoittaa jatkuvaa tekemistä, palautteen keräämistä, oppimista ja uudelleen kehittämistä.

Markkinoinnin ulkoistus tai kumppanuus ei siis ole joko–tai-kysymys. Parhaimmillaan se on joustava, oppiva ja asiantunteva tapa kasvattaa liiketoimintaa – fiksusti ja pitkäjänteisesti.

Kaipaisivatko omatkin uskomukseksi tuulettamista? Ota yhteyttä, niin vaihdetaan uskomukset tulokselliseen tekemiseen!

Tutustu muihin artikkeleihimme

    Jätä viesti niin otamme yhteyttä